טענה או אמת איננה נבחנת לפי דעות של אנשים אלא לפי ראיות ועובדות. למעשה, טיעוני ביקורת המקרא אינם מפריכים מאומה מן היהדות היות ורובם פשוט אינם טובים ובחלקם אך שגויים בוודאות. ברם, מה שתכתב כלל לא נכון. "כל חוקרי המקרא" לא מסכימים ביחד על דבר, אפילו לא על המתודות הבסיסיות או משמעות המושגים שעליהם דנים. הנה כמה ציטוטים משני כינוסים גדולים של חוקרי מקרא שנערכו בעשור האחרון:
"כל חוקר פועל על פי מערכת הנחות עבודה משלו, משתמש בשיטות עבודה אחרות, ומגיע לתוצאות משלו. בכל תחום אקדמי אחר, מצב כזה היה נחשב לבלתי-קביל".
"החוקרים נוטים לפעול מתוך הנחות יסוד כה שונות ולהשתמש בשיטות מחקר כה נבדלות, ומגיעים לתוצאות כה בלתי-עקיבות, שהתקדמות משמעותית נעשתה בלתי-אפשרית. המודלים ממשיכים להתרבות, אך דומה שהתקשורת רק פוחתת… חוקרים נוטים לדבר איש מעל ראשו של זולתו, לא לשמוע את מה שיש לזולת לומר, לא לקרוא איש את עבודתו של רעהו במידה מספקת".
מעבר לכך יש בהחלט חוקרי מקרא רבים המאמינים שהתורה היא קדומה ומן השמים, ובכלל, לא ברור כלל כי יש קשר בין האמונה בתורה מן השמים לבין קבלת יסודות מביקורת המקרא.
כך או אחרת, כאשר האקדמיה נשלטת (לפחות בחלקה) על ידי אסכולה מסוימת מאד אשר אינה נותנת לגיטימציה לבחינה של דעות אחרות, וכאשר אין שום קונצנזוס בין החוקרים ואין משמעות לטענות כאילו "חקר המקרא הוכיח כך וכך".
קרא על כך בהרחבה במאמר זה של פרופ' יהושע ברמן: כאן>>. וכן במאמרו של פרופ' יואל אליצור, על מגמתיות דומה בתחום הארכאולוגיה: כאן>>