רוב הדתיים, גם אם לא היו מאמינים באלוהים, לא היו רוצחים ואונסים, מאותה סיבה שרוב החילונים אינם עושים זאת: משום שהם סולדים מהתנהגות כזו. ההבדל הוא, שהדתיים מסוגלים לענות על השאלה מה בעצם רע כל כך בלרצוח ולאנוס.
אדם חילוני יתקשה להשיב על שאלה כזו; הוא יכול לומר שהוא עצמו אינו רוצה להתנהג כך, אבל על סמך מה הוא יכול להעביר ביקורת על מי שמחליט כן לעשות זאת? הרי לפי התפיסה החילונית, אין בסיס למוסר אובייקטיבי ומחייב, והרגש המוסרי הוא לא יותר מרגש סובייקטיבי, שמשתנה מאדם לאדם וכל אחד יכול להתייחס אליו כרצונו. לפי התפיסה החילונית מותר לאדם לעשות כל מה שלבו חפץ "בתנאי שאינו פוגע באחרים" - אבל על סמך מה הוא יכול לדרוש ממישהו לא לפגוע באחרים? ואם אני כן רוצה לפגוע? ואם לא אכפת לי מאחרים אלא רק מעצמי? במילים אחרות, אדם חילוני יכול לבחור באופן אישי להתנהג בצורה שהוא תופס כמוסרית, אבל אין לו בסיס להעביר ביקורת על מי שבוחר לחיות בצורה אחרת, בלתי מוסרית.
לעומת זאת, האדם הדתי אינו מתייחס לרגש המוסרי כאל רגש סובייקטיבי בלבד, אלא כביטוי לצלם אלוהים שבאדם, המשקף את רצון האל. המוסר אינו סתם עניין של הסכמה חברתית, שכל חברה מגבשת כרצונה, אלא מבטא את התוכנית האלוקית עבור העולם והאדם.
התייחסות כזו למוסר מעניקה לו כמובן תוקף הרבה יותר חזק מאשר הגישה שרואה בו לא יותר מהחלטה אישית. אני מעדיף את מי שנמנע מרצח ואונס משום שהוא מאמין שהם רעים באופן מוחלט, מאשר את מי שנמנע מהם רק משום ש"לא מתחשק לו כרגע".
להרחבה
עיין כאן>>