מאת גיל-עד שטרן

ממספר מקומות בתנ"ך נראה שאלוהים נגלה בשעיר ולא בסיני: "ה' מִסִּינַי בָּא וְזָרַח מִשֵּׂעִיר לָמוֹ" (דברים לג, ב), "בְּצֵאתְךָ מִשֵּׂעִיר בְּצַעְדְּךָ מִשְּׂדֵה אֱדוֹם" (שופטים ה, ד), "אֱלוֹהַ מִתֵּימָן יָבוֹא וְקָדוֹשׁ מֵהַר פָּארָן" (חבקוק ג, ג). 

יש הסבורים שבפסוקים אלו טמונות מסורות אלטרנטיבות להתגלות המתוארת בתורה, או תפיסות של האל שרחוקות מהתפיסה הרגילה בתנ"ך. אך כפי שנראה, אין הכוונה אלא לתאר בצורה ספרותית ומורחבת את מה שמתארת התורה. 

א. שעיר הוא שם נרדף לסיני

רבים עמדו על כך ש"שעיר" הוא שם נרדף לסיני, כמו שמצינו שבשם "שעיר" מכונה לא רק אזור אדום אלא גם אזור סיני. כך נאמר, "אַחַד עָשָׂר יוֹם מֵחֹרֵב דֶּרֶךְ הַר שֵׂעִיר עַד קָדֵשׁ בַּרְנֵעַ" (דברים א, ב). אם כן, הפסוקים הנזכרים שמדברים על שעיר מתכוונים למעשה להתגלות ה' בהר סיני. כך גם לגבי "פארן", שהוא שם כללי למדבר סיני, והכוונה היא למעמד הר סיני.  

ב. חוויית ההתגלות

גם אם הכוונה לשעיר ולאדום המוכרים, כוונת הכתובים היא תיאור החוויה מזווית ההסתכלות של זה העומד למרגלות הר סיני. מאחר ששעיר ואדום ממוקמים מזרחית להר סיני, היוצא ממצרים מגיע להר מכיוון מערב, וכשה' מופיע בסערה בשעת הזריחה, הוא רואה אותו בא מן הכיוון הנגדי - ממזרח, כלומר מכיוון אדום. משמעות הכתוב "ה' מִסִּינַי בָּא וְזָרַח מִשֵּׂעִיר לָמוֹ" היא לא שה' התגלה באדום, אלא שהוא התגלה מכיוון אדום. 

ג. התגלות מתמדת

אפשרות נוספת היא שהכתובים הללו מתארים התגלויות נוספות שהיו אל בני ישראל לאורך נדודיהם בדרך, בנוסף על ההתגלות הראשית בהר סיני. יש לשים לב שכל המקומות המוזכרים ככאלו בהם עברו ישראל וחוו בהם התגלויות או ניסים. למעשה, אלוהים נגלה לישראל במסעותיהם גם במדבר פארן, בשעיר ובאדום. לראיה, במקומות אלו אנו אף מוצאים אתרים פולחניים, כגון בהר כרכום (פארן). אם כן, הצגת אלוהים כמופיע מסיני, פראן, אדום וכו תואם למעשה את מסלול הניסים שחוו עם ישראל.

סיכום

ראינו כי הפסוקים המתארים שה' בא משעיר, אדום וכו' אינם מהווים סתירה למעמד הר סיני. ייתכן שהכוונה לסיני עצמו, שגם הוא קרוי "שעיר" ו"פארן". ייתכן גם שהכוונה לכיוון שממנו נראתה ההתגלות. אפשרות נוספת היא שהיו התגלויות ארעיות במקומות האלה. כך או אחרת, אירועים אלו אינם מחליפים את ההתגלות בהר סיני ותואמים למעשה את מה שהמקרא עצמו מתאר במקומות נוספים. 

נשמח להערות, ביקורות והוספות. תגובות למאמר "האם ה' בא משעיר?" ניתן להוסיף בתיבה למטה (מדיניות התגובות שלנו).


התמונה בראש העמוד נוצרה על ידי Mohammed Moussa והיא תחת חובת ייחוסCC BY-SA 3.0.



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.