הרב יובל שרלו, הרבנית חני פרנק

מי חייב להיות צנוע?

הרב יובל שרלו מסביר מהי מהות הצניעות, ומתוך כך - שכולנו חייבים לנהל את חיינו בצניעות, ומזהיר שכל אדם חייב לנהוג באחריות לכך בעצמו, אך בלי לדרוש זאת מזולתו.


התביעה, הדרישה היא לחיות חיים צנועים, שבהם יש הסתר, יש כיסוי, יש עדינות.

 יסוד הצניעות בישראל, קודם כל הוא לא רק בתחום המיני. "והצנע לכת עם אלוקיך" דברי הנביא מחייבים חיים מסוימים - עמוקים יותר, ששאלת ההחצנה ששאלת הפער הגדול בין העולם הפנימי לבין ההתנהגות כלפי חוץ - תצטמצם.

 יש ערך גדול מאוד בצניעות בפני עצמה. כמובן שכאשר אנחנו עוסקים בהיבטים הגופנים, המיניים - אז ערך הצניעות נמצא שם. הוא נמצא שם ברמה הנמוכה שלו- כדי למנוע פיתוי, כדי למנוע נפילה, כדי למנוע הדרדרות, אבל זאת תהיה טעות להתמקד רק בהיבט הזה. התביעה, הדרישה, היא - לחיות חיים צנועים. שבהם יש הסתר, יש כיסוי, יש עדינות, שנמצאת לא רק בחיים האישיים, הפרטיים, לא רק בלבוש, ובעניינים המיניים - אלא בכל תחום החיים.

זה קודם כל משותף לגברים, ולנשים, ליהודים, ולגוים, למי שזה לא יהיה - הדבר הזה הוא ממש חיוני ומהותי. ולכן החלום שלנו הוא שרשות הרבים הציבורית תהיה צנועה. האם יש דרישות יותר גדולות מנשים מאשר דרישות יותר גדולות מגברים? התקבל שכן, אבל אני לא בטוח בזה. אני חושב שגם גברים צריכים להתנהל בצניעות. ולדעתי גברים שהולכים ברשות הרבים בגופייה או בצורה כזו או אחרת - הם פוגעים בצניעות הציבורית לא פחות מאשר נשים.

 אבל - יש הבדל בין גברים לנשים בכלל, בכל תרבות הטיפוח, בכל בכל תרבות הגוף. מכוח ההבדלים האלה בהחלט יכול להיות שצורת הצניעות של גברים, וצורת הצניעות של נשים - צריכה להיות שונה. אבל אני מבקש להדגיש הדגשה מאוד מאוד גדולה. זה חלום. זה חזון. ואנחנו צריכים לעשות עבודה רבנית מאוד עמוקה. תורנית - של מחנכים, מחנכות, משפחות, הורים, כל מי שאנחנו רק יכולים לעשות כדי להטמיע את החיים האלה בצניעות.

אין בדברים שאני אומר - סמכות למישהו לכפות את הצניעות הזאת על מישהו אחר. ובוודאי שאין בדברים שאני אומר איזה שהיא התייחסות לאשמת הקורבן. כלומר - כי הלכת ככה היא מותר לתקוף אותך או משהו מעיין זה.

 מה שאני מתאר הוא חלום וחזון שצריך להופיע כתוצאה מהעובדה שכולנו קיבלנו על עצמנו את ההתנהגות בצניעות, ואני מנסה לברר לעצמי ולצופים - למה הדבר הזה כל כך מרכזי.

אבל אין לתרגם את העולם הזה לעולם כוחני, פוליטי, המצדיק איזה שהוא סוג של פגיעה חס וחלילה. [10] 

לעגל את הקו - הרבנית חני פרנק

מדוע גבולות מימוש היצר ביהדות נקבעו דווקא בין איש לאישה בזמנים המותרים?


יצר של חיים? הרבנית ד"ר בן שעיה

הרבנית ד"ר שולמית בן שעיה מסבירה עד כמה היצר הוא שורש החיים ובלעדיו אי אפשר. 


סרטונים להרחבה:


מאמרים להרחבה

לנתץ את אלילי הפריצות- הניאוף, מצעדים מיניים והקרבת הבנים והבנות למולך החופש המיני הם העבודה זרה של ימינו. מאת הרב יהודה ברנדס.

יצר, יוצר ויצירה- למה היצר חזק כל כך? איך מתמודדים איתו?

צניעות כעקרון יסוד - הצניעות קשורה לנוכחות ה' בעולם ונובעת ממנה, והיא משמשת ביטוי לצלם אלוהים שבאדם. מאת הרבנית מיכל טיקוצ'ינסקי.

על הסדרה  

בשביל שהתורה תדבר אלינו הפקנו סדרת סרטונים בה הרב יעקב אריאל, הרב שרקי, הרב שרלו, הרבנית שולמית מלמד, הרב מדן, הרב לונדין, הרבנית רחלי פרנקל, הרב  נבון, הרבנית שולמית בן שעיה, הרב ניר מנוסי ועוד מדברים על נושאים בוערים הקשורים למשמעות היהודית בדורנו.

טריילר


הצטרפות לסדרה

את סדרת הסרטונים אנו שולחים בווטסאפ או באמייל:

להצטרפות לקבוצת דיון בווטסאפ  -  יש להקיש כאן.

להצטרפות לקבוצה שקטה ללא דיון- יש להקיש כאן.

לקבלת הסדרה באמייל יש ללחוץ כאן.

 

[9]

 

[2] 

[3]   

[4] 

[5]   

[6] 

[7]   

[8]

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.