סרטון מאת הרב יהונתן זקס

השאלה העמוקה ביותר שמישהו מאיתנו יכול לשאול היא: "מי אני?". כדי לענות על שאלה זו, לא מספיק לשאול: "איפה אני גר? או "במה אני עוסק?". אנו חייבים להעמיק יותר. הרגע הגורלי ביותר בחיי הגיע כאשר שאלתי את עצמי את השאלה הזו, וידעתי שהתשובה חייבת להיות: "אני יהודי". 

אסביר למה:

אני יהודי לא מפני שאני מאמין שהיהדות מכילה את כל מה שיש בסיפור האנושי. אני מעריץ מסורות אחרות ומוקיר את תרומותיהם לעולם. אני גם לא יהודי בגלל אנטישמיות או אנטי-ציונות. מה שקרה לי, אינו מגדיר מי אני: אנו עם של אמונה, לא של גורל! אני יהודי - לא מפני שאני חושב שיהודים טובים יותר מאחרים, אינטליגנטיים יותר, יצירתיים יותר, נדיבים יותר או מצליחים יותר מאחרים. לא היהודים הם ששונים; היהדות היא השונה. העניין הוא לא מה שאנחנו, אלא מה שאנחנו נקראים להיות.

אני יהודי, כי בהיותי בן לעמי שמעתי את הקריאה להוסיף את הפרק שלי לסיפורו הלא גמור. אני צועד במסע של העם שלי, אני חוליה מקשרת בין דורותיו. חלומותיהם ותקוותיהם של אבותי חיים בתוכי, ואני השומר המופקד עליהם לעכשיו ולעתיד.

אני יהודי, כי אבותינו היו הראשונים שראו את העולם מונע על ידי מטרה מוסרית, ושהמציאות היא לא מלחמה בלתי פוסקת של יסודות שצריך לסגוד להם כאלים, ושהיסטוריה איננה קרב בו החזק הוא הצודק; ושכל השאר צריכים לרצות אותו. המסורת היהודית עיצבה את המוסר המערבי, היא הייתה הראשונה שאמרה שחיי אדם הם דבר קדוש, ושאסור להקריב את היחיד למען ההמון, ושכולם שווים בפני האלוקים - עשירים ועניים, גדולים וקטנים.

אני יהודי כי אני היורש המוסרי של אלה שעמדו למרגלות הר סיני והתחייבו לחיות לעד לאורם של עשרת הדברות. אני צאצא של אינספור דורות, אשר על אף שנבחנו ונחקרו בניסיונות מרים, נשארו נאמנים לאותה ברית אותה הם יכלו להפר בקלות.

אני יהודי בגלל השבת, המוסד הדתי הגדול ביותר שישנו, זמן שאיננו משנים בו שום דבר בטבע או אצל אנשים אחרים, זמן שאנו מתחברים בו יחדיו בחופש ובשוויון כדי לטעום מדי שבוע את טעמם המשמח של ימות המשיח.

אני יהודי, כי העם שלי לא וויתר אף פעם על החובה לעזור לעניים, להצלת יהודים מארצות אחרות, או להילחם למען הצדק עבור המדוכאים אף שלעתים הוא סבל מהעוני ומהמצוקות הקשות ביותר. הוא עשה זאת לא מתוך "טפיחה על השכם" אלא כי זו מצווה, וכי כך יהודי צריך לעשות, לא פחות.

אני יהודי כי אני מוקיר את התורה, ויודע שאלוקים נמצא לא רק בכוחות הטבע אלא גם ברעיונות מוסריים, במלים, בכתובים, בהדרכות ובמצוות.

אני יהודי כי גם כשלא היה ליהודים שום דבר, הם לא חדלו להעניק לילדיהם חינוך כמשימה קדושה, המעניקה לאדם כבוד ועומק.

אני יהודי בשל אמונתו היוקדת של עמנו בחופש, האמונה שכל אחד מאיתנו הוא סוכן מוסרי, ובזה טמון כבודנו הייחודי כבני אדם;

אני יהודי מכיוון שהיהדות מעולם לא הסתפקה בשאיפות נעלות; אלא הקפידה לתרגם את הערכים שלה למעשים – למצוות ולהלכה, ובכך הורידה את השמים אל הארץ.

אני גאה, בפשטות, להיות יהודי.

אני גאה להיות חלק מעם, שלמרות היותו מצולק וטראומטי, מעולם לא איבד את האמונה ולא את ההומור; עם שתמיד ידע לצחוק על הצרות הנוכחיות ועדיין להאמין שתבוא גאולה; עם שראה את ההיסטוריה האנושית כמסע, ולא הפסיק לרגע ללכת ולחפש.

אני גאה להיות חלק מהעידן בו עמי, שנפגע מהפשע הנורא ביותר שבוצע כנגד עם, קם מאפר והחייה ארץ שוממה, והחזיר לעצמו את עצמאותו להציל יהודים נרדפים ברחבי העולם, לבנות מחדש את ירושלים, והפגין אומץ בשדה הקרב, כמו גם במערכה על השלום.

אני גאה באבותי שסירבו להסתפק בנחמות בוסר; ובתשובה לשאלה "האם המשיח כבר הגיע?" הם ענו תמיד - "עוד לא".

אני גאה להיות שייך לעם ישראל, ששמו: מי ששורה – מתמודד - עם אלוהים ועם אנשים ויכול להם. על אף שאהבנו את האנושות, תמיד גם נאבקנו בה, וקראנו תגר על אליליה של כל תקופה ותקופה. ואף על פי שאהבנו את אלוהינו באהבה שלמה ונצחית, תמיד גם נאבקנו עמו, והוא עמנו.

אני מעריץ תרבויות ומסורות אחרות, ומאמין שכל אחת מהן תורמת לעולם משהו ייחודי. אבל זה שלנו. זה העם שלי, המורשת שלי, האמונה שלי. בייחודיות שלנו טמונה האוניברסליות שלנו. אם נהיה מי שרק אנחנו יכולים להיות, נעניק לאנושות מה שרק אנחנו יכולים לתת לה.

זהו, אם כן, הסיפור שלנו, המתנה שלנו לדור הבא. קיבלתי את זה מההורי, והם מהוריהם, וכך הלאה, על פני מרחבים גדולים של מרחב וזמן. שום דבר אחר לא דומה לזה, זה סיפור שהצית את דמיונה של האנושות, ושממשיך להציב לה אתגר.

אני רוצה לומר ליהודים ברחבי העולם: קחו את זה, הוקירו את זה, הכירו את זה, למדו להבין ולאהוב את היהדות שלכם. שאו אותה והיא תִּשָּׂא אותכם. ואתם, בתורכם, העבירו אותה הלאה, לדורות הבאים. כי אתם בניו ובנותיו של עם נצחי, ואתם אות אחת במגילה הגדולה; תנו לנצח הזה להימשך בכם.


נשמח להערות, ביקורות והוספות. תגובות למאמר "למה אני יהודי?" ניתן להוסיף בתיבה למטה (מדיניות התגובות שלנו).

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.