פרשת וישב

פרשתנו מתחילה את סיפורו של יוסף, סיפור שמתרחש בחלקו הגדול במצרים. אפשר לראות המון המון דוגמאות לכך. סיפור יוסף מתחיל לאחר מריבת האחים, בעצם בעובדה הפשוטה שאחי יוסף מוכרים אותו לעבדות, ועבדים במזרח הקדום היה רעיון שורשי משמעותי, עד שבעצם נעקר, הרבה בזכות התורה.

לפני כמה עשרות שנים חוקר בשם קאן קיטשן, שם לב לתופעה מעניינת. הוא אמר שיש לנו מאות מסמכים במזרח הקדום שמתארים מכירת עבדים, והוא שם לב שאם אנחנו נסתכל על המסמכים האלו, אנחנו נראה שמחירי העבדים לא תמיד היו גבוהים. היו תקופות שעבדים היו עולים מעט, ותקופות שהם עלו הרבה, אבל בעצם המגמה היא שבתחילת ההיסטוריה עבדים היו דבר מאוד מאוד זול, וככל שהזמן חלף, מחיר העבדים הלך והתייקר מאוד. מה שקיטשן הבחין בו, הוא שבאלף השלישי, העבדים עלו חמישה שקלים לעבד. בתחילת האלף השני, מחיר העבדים עלה לעשרה שקלים, ובאמצע האלף השני, מחירם עלה לעשרים שקלים, לאחר מכן עלו לשלושים שקלים. לאחר מכן עלו לחמישים ולשמונים. והדבר הזה הוא מעניין, כי מקובלנו שאבותינו, אברהם, יצחק, ויעקב חיו פחות או יותר בסביבות אמצע האלף השני לפני הספירה, שזה הזמן המדויק בו מחיר העבדים היה עשרים שקלים, וזהו המחיר בו מסופר בפרשה שקיבלו האחים תמורת מכירתו של יוסף: "וַיִּמְכְּרוּ אֶת יוֹסֵף לַיִּשְׁמְעֵאלִים בְּעֶשְׂרִים כָּסֶף" (בראשית לז,כח). מעניין, שלאחר מכן בתורה, בפרשת משפטים, מוזכר בפרשת העבד העברי, שמחיר העבדים הוא כשלושים שקלים: "אִם עֶבֶד יִגַּח הַשּׁוֹר אוֹ אָמָה כֶּסֶף שְׁלֹשִׁים שְׁקָלִים יִתֵּן לַאדֹנָיו" (שמות כא,לב). ובאמת, בסוף האלף השני לפני הספירה, מחיר העבדים התייקר ועלה לשלושים שקלים. אכן, בספר מלכים, כשמוזכרת מכירת עבדים, עלותם שם היא חמישים שקלים: "וַיֹּצֵא מְנַחֵם אֶת הַכֶּסֶף עַל יִשְׂרָאֵל עַל כָּל גִּבּוֹרֵי הַחַיִל לָתֵת לְמֶלֶךְ אַשּׁוּר חֲמִשִּׁים שְׁקָלִים כֶּסֶף לְאִישׁ אֶחָד" (מלכים ב, טו,כ), ובאמת במזרח הקדום באותה תקופה, מחירם היה חמישים שקלים. בתנ"ך, בסיפור יוסף ובתקופות הבאות אחריו, ניתן להאיר פרטים בריאליה של המזרח הקדום, ומהצד השני – לאמת את דיוק וקדמות מסורת אבותינו שידעו לקלוע למחיר המדויק ששרר במזרח הקדום דווקא בזמן תקופת האבות.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.