הגבולות ביהדות בכלל ובצניעות בפרט

שימו לב מאמר זה הוא תקציר, למאמר המלא לחצו כאן.

לפעמים נדמה כי רק בשנים האחרונות יש "בעיות צניעות", אבל למעשה שאלות כאלה הופיעו כבר לפני כמאתיים וחמישים שנה, עם הופעת ההשכלה והחילון אצל יהודי מערב אירופה. נשים רבות מרגישות שהלכות צניעות מגבילות אותן ומפריעות להן לבטא את יופיין ואישיותן. מדוע יש צורך בגבולות רבים כל כך כשבאים להתלבש בבוקר?

שתי שאלות מרכזיות עומדות בבסיס הנושא הזה: שאלת הצורך בגבולות באופן כללי, ולאחר מכן שאלת הצורך בתשומת לב לפרטים כל כך קטנים ומדויקים. ננסה להשיב כאן לשתי השאלות החשובות האלה, בתקווה שנצליח להבהיר קצת יותר את הצורך והדרך המעשית להתמודד עם דיני הצניעות שמוטלים עלינו כנשים.

נתחיל משאלת הגבולות, העומדת בבסיס כל ההלכה ביהדות בכלל ובצניעות בפרט:

מדוע בעצם צריך גבולות? מדוע בעצם מגבילים את חיינו בכל התחומים של כשרות, חגים, שבת, תפילות – וגם צניעות?

כאשר נתבונן בעולם, נראה שבתחומים רבים ישנם חוקים וגבולות - במשחקים, בספורט, בניהול מדינה. מי שלא יפעל לפיהם "יצא מהמשחק" במקרה הטוב, ובמקרה הרע יפגום במכשירים שברשותו ולא יוכל ליהנות מהם כראוי. בדומה לכך, יהודי מאמין שהקב"ה ברא את העולם, ונתן לנו את "הוראות היצרן" כיצד נכון להשתמש בגוף שלנו ובכוחות הנפש שלנו כדי להביא לידי ביטוי מיטבי את עצמנו ויכולותינו. הוא גם קבע גבולות לשימוש: מה אנחנו אוכלים, מה מטמא אותנו, מה השאיפות הנכונות אליהן נשאף, מהם הגבולות של ההתנהגות בין אדם לחברו. כך גם בתחום הלבוש – יש קביעת גבולות.

הלבוש מופיע לראשונה בעולם בעקבות חטא אדם וחוה, כאשר מטרתו היא להדגיש את ההבדל בינינו לבין החיות, ולאפשר לנו כבני אדם לבחור האם להתמקד יותר בגוף או ברוח, באמצעות חשיפה או הצנעה של איברים מסוימים. גבולות בלבוש קיימים גם בחברות נוספות: בבית המלוכה באנגליה יש קוד לבוש מוקפד, וכך גם במקומות עבודה בארה"ב, בכנסת אצלנו בארץ ועוד. כל אלה אינם קשורים להלכות צניעות כמובן, אלא ממחישים את חשיבות כבוד המעמד של האישה. אישה שמכבדת את עצמה מתלבשת בצורה שאינה חושפת הכל בפני כולם. כדאי לראות את הסרטון של השחקנית ג'סיקה גריי, אישה שאינה יהודייה, העוברת בבתי ספר בארה"ב ומשכנעת בנות צעירות להתלבש יותר בצניעות, בעיקר בנוגע לבגדי ים, כשהיא מספרת על הדרך בה הגיעה לתובנות אלה.

מי שחושב שגבולות מגבילים את היצירתיות והורסים את הביטוי האישי שלנו, מוזמן לעשות תרגיל פשוט: לחפש בגוגל את המלים "ציטוטים גבולות". בתוצאות יופיעו עשרות משפטים המדגישים את הקשר ההפוך בין יצירתיות לגבולות ומגבלות, כלומר: הגבולות דווקא הם הדרך ליצירתיות. לדוגמא: "ככל שמטילים יותר מגבלות – אז יש יותר יצירתיות" (אורסון וולס).

אבל מה לגבי היופי שלי והביטוי האישי שלי בלבוש? אין ספק – הביטוי האישי בתחום הלבוש והיופי משמעותי מאד אצל נשים. אך הדבר נכון לגבי כל אומן הרוצה להביא לידי ביטוי את כשרונו הייחודי, ואינו רוצה להיות כפוף לגבולות ותכתיבים של אחרים. אדם מאמין מבין שיש צורך בגבולות גם בתחום האמנות, למשל ציור לא צנוע, או ציור פוגעני באדם או קבוצת אנשים וכו'. גם כאן באה לידי ביטוי הכפיפות לגבולות שא-לוהים תובע מהאדם בכל תחומי חייו, גם אם יש לזה מחיר אישי בוויתור על הישגים והצלחות אישיות. דוגמא לכך ניתן לראות אצל בצלאל בן אורי, בונה המשכן, שלמרות כישרונותיו האומנותיים הרבים הכין את המשכן בדיוק כפי שציווה ה' את משה, מבלי לחרוג כלל מההוראות או לנסות "לבטא את עצמו". זהו סוג של מסירות נפש. גם מהנשים נדרשת מסירות נפש להתגבר על "מה יאמרו", וכוחות נפש להתגבר על תסכול בזמן קניית בגדים. ממש כאן מתבטאת נקודת הבחירה: לבחור מי קובע לנו את הדרך בעבודת ה', להחליט להבליט ייחודיות ויצירתיות מתוך גבולות הצניעות, ולהביא לידי ביטוי יופי חיצוני הכפוף לרצון ה', המדגיש אישיות פנימית עצמאית וחזקה. 

אבל... אחרי שהבנו מדוע צריך גבולות ובחרנו לשמור, עדיין נותרנו עם התחושה שבמקום לעסוק בהבנת המהות, הרעיון, הקשר האישי לנושא – מתעסקים באולפנה (וגם בבית) בהלכות הקטנות והמפורטות: פתח הצוואר, אורך שרוול, אורך חצאית, סגנון חולצה, ועוד ועוד. האם באמת כל כך משמעותיים הפרטים הקטנים?? ברור שצריך הלכות וגבולות – אבל מה יכולים לשנות 2 ס"מ?

ובכן, ניתן להוכיח כי בתחומים רבים בעולם כולו הפרטים הקטנים הם הבונים והמשמעותיים ליצירת התמונה הגדולה. יצירות האומנות הגדולות בעולם הן ייחודיות בגלל הפרטים הקטנים והשילוב ביניהם. השפים הגדולים טוענים שהצלחת המאכלים תלויה בקמצוץ שהוסיפו מתבלין זה או אחר. הצלחה או כישלון בעוגה, תלויים בכפית אבקת אפיה שלא הוכנסה... הדבר נכון גם במדעים מדויקים: תרכובות שונות כימיות משתנות בגלל שינויים קטנים, וחוקי הפיזיקה, שהם אוסף "חוקים קטנים", יקבעו אם החללית אכן תגיע לירח או חלילה תתפוצץ בדרך. גם גופנו בנוי מיחידות קטנות מאד שחייבות להיות מאד מדויקות ופועלות בהתאמה מושלמת – כפי שמגלים כשמקבלים מכה קטנה בציפורן. וגם את – כמו כל אישה – שמה לב לפרטים הקטנים בלבוש: בדיוק איזו חולצה מתאימה, מה בדיוק הגזרה של החצאית הזו לעומת השנייה, ואיזה תכשיט מתאים לאיזה בגד. 

הכל תלוי בפרטים הקטנים המרכיבים את התמונה הגדולה

היהדות, בשונה מדתות אחרות שעיקר הדגש שלהן הוא על האמונה בלב ומעט מצוות מעשיות, שואפת לחבר שמים וארץ במובן שהקדושה והקשר עם א-לוהים יתבטאו בכל חלק מחיי האדם. מהרגע שקמים ועד שהולכים לישון – מצוות רבות מקיפות אותנו ומדריכות אותנו בכל תחום. בעל ספר החינוך כתב שהמעשים המרובים משפיעים על הגוף והנפש. המצוות הרבות שאנחנו מצווים בכל יום ושעה, בכל שבת וחג – מטרתן שנעטוף את חיינו ביהדות, וכל הזמן נחבר את הגוף, הנפש והנשמה האלוקית ונעסוק בבירור מתמיד מה נכון ומתאים לנו. בכל תחומי היהדות יש חשיבות לפרטים הקטנים:  בכשרות – יש הרבה "פרטים קטנים" בכל מאכל והגדרתו ככשר. שמירת שבת נוגעת עד לפרטים הקטנים של הכנת משקה חם, והאם מותר לחתוך עוגה עם אותיות. וכך ניתן להוכיח שבכל תחום ביהדות הפרטים הקטנים משמעותיים ליצירת התמונה הגדולה.

וגם בתחום דיני צניעות, כמו בדינים אחרים, יש חשיבות לאמונת חכמים. כשם שמקבלים את הכרעות חז"ל והרבנים שאחריהם בנוגע לכשרות או שבת, גם כאשר אנחנו לא לגמרי מבינים את הפרטים הקטנים בשיקול הדעת – כך יש לקבל את הכרעותיהם בתחום הצניעות. אנו מאמינים כי חז"ל ידעו להעמיק בנפש האדם, ולקבוע את גדרי הצניעות על פי התוכנית האלוקית. העובדה שכיום יש "מנעד רחב" בלבוש נשים דתיות, לא מוכיחה שינוי בכללי ההלכה, אלא שינוי ביכולת של נשים וברצונן לקיים אותם. לכן הדרך הנכונה היא "עשה לך רב" גם בענייני צניעות.

וכמה מלים על ה"למעשה". קודם כל, יש לקבל את ההחלטה האמיצה להקפיד על ההלכה גם אם יש קשיים מעשיים. עלייך להקדיש זמן ומחשבה להכרת עצמך – הקשיים והאתגרים הייחודיים שלך, אלו נקודות מעשיות ורוחניות מצריכות אצלך לימוד וחיזוק. יש נשים שנושא הפתח בצוואר "משגע אותן", יש שלא מבינות מה זה משנה אם החצאית היא 2 ס"מ מעל או מתחת הברך, ואחרות לא מבינות מדוע לא מספיק לשים סרט ככיסוי ראש. על כל אחת לתחום קודם כל את ההתמודדות האישית שלה.

וכמו בקיום כל מצווה מאתגרת, צריך לחפש את החברה שתעזור לך ברגעי משבר. שתלך איתך לקניות למצוא את הבגדים היפים המתאימים לך, ואת האיפור שידגיש את החן והיופי שלך. לקנות תכשיטים ההופכים בגדים פשוטים למיוחדים. וכמובן - לחפש את הבחור שיעריך את המאמצים שאת משקיעה בלבוש צנוע, ויעזור לך להרגיש יפה תמיד – בחוץ ובפנים.

ומה תרוויחי מכל המאמץ? אישיות עצמאית, המחליטה לא להקשיב לאופנות חולפות, אלא לכוון לאמת הא-לוהית. להתלבש יפה בבגדים, בתסרוקת יפה ותכשיטים המבטאים את היופי הפנימי והעוצמות הרוחניות שלך, ומספרים את הסיפור האישי שלך – מי את רוצה שיראו ויעריכו.

וכדאי להתחזק בשיר : "לעשות רצונך כרצונך – באמת ובתמים, אחת ולתמיד"...

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.