מאת הרב יעקב אריאל, הרבנית שולמית מלמד, הרב יעקב מדן והרב ניר מנוסי

האם יש דבר כזה מהות גברית ומהות נשית?

איש ואישה שונה או שווה?

פמניזים כן או לא?

הרב אריאל מדבר על מהות השוני שבין איש ואישה ועל ההשלמה ההדדית שביניהם.


איש ואישה היו אדם אחד.

האדם נברא דו-פרצופי. כך חז"ל מפרשים. איש ואישה ביחד, או יותר נכון כמו תאומי סיאם. יש כאן אמירה. ההפרדה ביניהם, הנסירה בין האיש והאישה, אפשרה עכשיו להיות כאן שני אנשים, שכל אחד ימלא תפקיד אחר, ורק ביחד יוכלו להשלים אחד את השני. זה אידיאלי, שאיש ואישה מהווים יחידה אורגנית אחת, זה האידיאל, אבל מצד שני, זה לא יכול לתפקד. התפקוד הנכון של איש ואישה זה עזר כנגדו - האישה מבקשת מהבעל לתקוע מסמר בקיר רופף, הוא אומר לה: תני לי קונטרה. בלי הקונטרה שלה, הוא לא יוכל לתקוע את המסמר. הנגד הוא הבעד. בכל תחומי החיים, לפעמים האיש חושב ככה, האישה חושבת ככה, לפעמים האיש כועס והאישה רגועה, לפעמים האישה כועסת והבעל רגוע, לפעמים אחד רואה כך ואחד כך, והצורך יחד לטכס עצה ולהגיע למסקנה משותפת, דווקא הניגוד, הביקורת, הראיה של זה מול הראיה של זה, יוצרים יחד את האפשרות להגיע למסקנה משותפת אחת לטובת המשפחה. לגבר יש תכונות נשיות, ולאישה יש תכונות גבריות, אבל בכל זאת בממוצע לגבר יש תכונות מיוחדות לגבר, ולאישה יש תכונות מיוחדות לאישה. יש הרי ספר ידוע, הוא ממאדים היא מנוגה, כלומר כל אחד יש לו את המנטליות שלו, את הגוף השונה, התפקוד השונה, אבל רק ביחד מתפקדים כאישיות אחת. התפיסה הזאת שונה מתפיסות אחרות. הרבה אנשים רואים את המשפחה כשני אינטרסנטים שצריכים לחיות במשותף יחד. לאישה יש אינטרסים שלה, לגבר יש אינטרסים שלו, יש זכויות לגבר, יש זכויות לאישה, אם כי זכויות הגבר פחות שומעים, זכויות האישה זה יותר מקובל, זכויות שונות, והזכויות האלה יוצרות סתירות וניגודים וצריך למצוא פתרון לזכויות האלה, צריך להכיר בזכויות האלה ובזכויות האלה, כל הגישה הזאת של זכויות וזכויות, של כל אחד ואחד לחוד - היא תפיסה פסולה. הזוהר קורא לזה, לאיש ולאישה, לכל אחד "פלג גופא". האיש לבד הוא חצי גוף, האישה לבד היא חצי גוף. רק ביחד הם אדם. בכל ילד אתה רואה את החיבור המיוחד של איש ואישה, שהם חיבור שנוצר משהו חדש, וזה המחבר ביניהם. לכן המשפחה כמשפחה, האב, האם והילדים, זה הכל ביחידה אורגנית אחת. וצריך למצוא דרכים, איך ליצור את ההרמוניה בין כל החלקים האלה, ואין זכויות הילד, ואין זכויות הגבר, ואין זכויות האישה - יש זכויות המשפחה.

נקודות:

  • האיש והאישה שונים, ודווקא בגלל הניגוד ביניהם האישה יכולה להיות "עזר כנגדו" ולהגיע יחד למטרה משותפת
  • מהחיבור בין האיש והאישה נוצר ילד, ויחד הם משפחה – דבר אחד.

(שימו לב: הנקודות לא נכתבו על ידי הרב)

מקורות להרחבה:

  • מאמר "לבחור מחדש – זוגיות, מודרנה וגאולה" מאת הרבנית נעמי שפירא
  • ספר "משפחה מפעל חיים" בפרק השני – "עזר כנגדו – על זהות  שונות והפריה הדדית"
  • שיחות הרצי"ה ספר במדבר, פרשת מטות-מסעי סדרה ב, מספרים 13-19
  • עולת ראיה א, עמ' עא-עב
  • ספורנו בראשית ב.כב
  • רש"ר הירש, האישה היהודית עמוד יא
  • מאמר "מעמד האישה ביהדות" הרב יעקב אריאל.

(שימו לב ההרחבות לא נכתבו על ידי הרב)[7] 


הרבנית שולמית מלמד מדברת על פמניזים

אני מוכנה להיות פמיניסטית - ביום שהגברים יוכלו ללדת, ושהגברים יוכלו להניק, להעניק. עד אז אני לא כל כך פמיניסטית.

אין ספק שהנשים הראשונות הראשונות שעשו את המאבק על זכויות הנשים, וכבר אולי 100-150 שנה, עשו דבר גדול, כי באמת היתה אפליה גדולה, ולפעמים אפליה מאד מאד מכוערת, והן סללו לנו איזושהי דרך. מה שאנחנו עוד צריכים לזכור שבינתיים מאד מאד השתנו התנאים במטבח, בניהול הבית. אם סבתא שלי הכינה ארוחת צהריים מהבוקר עד הצהריים, ויום כביסה זה היה יום שכל הבית היה מושבת, היום כל הדברים האלה לא קיימים. יש מכונת כביסה, יש מכונת ייבוש, יש תנור ויש גז ויש אוכל מוכן, אז זאת אומרת פתאום כזה שינוי בכל עבודת הבית שבאמת נשאר לנו הרבה זמן. באמת נשאר לנו זמן שאנחנו יכולים לתרום דברים נוספים. אבל זה עדיין לא אומר שאנחנו צריכים לשכוח מה העבודה העיקרית של האישה. מה העבודה העיקרית של הגבר. מה התפקיד של הגבר ומה התפקיד של האישה. ופה בתוך כל הבלגן של השוויון ושכולם רוצים להיות אותו דבר, שם מתחיל הבלגן הגדול. אני אתן את הדוגמא הכי קיצונית, שאני יכולה לראות בערב שבת גבר הולך עם העגלה והתינוק אל התפילה, וכשאני עוד בהתחלה הייתי שואלת מה קרה לאישה, אולי היא חולה, אולי צריך לעזור, אמרו לי: לא לא לא, היא בסדר גמור, היא נחה. אז היא נחה, והוא הלך לבית הכנסת עם התינוק. זה קצת לבלבל את כל מה שהקדוש ברוך הוא ברא בעולם. הקדוש ברוך הוא בנה את העולם מאד  מאד מסודר, ולכל אחד יש את התפקיד שלו, וזה חמור מאד שמישהו רוצה לעשות את התפקיד של האחר.


נקודות:

  • בפמיניזם יש הרבה טוב – לא לעשות הפליה נגד הנשים.
  • היום שהטכנולוגיה מקצרת מאוד את זמן ההשקעה בטיפול בבית – נכון שנשים יתרמו גם בעוד דברים.
  • בפמיניזם יש גם רע שצריך להיזהר ממנו – לא להפוך את תפקידי הגבר והאישה, שלא מתאימים אחד לשני. יש לזכור שיש תפקיד עיקרי לגבר, ויש תפקיד עיקרי לאישה.

(שימו לב הנקודות לא נכתבו על ידי הרבנית)

הרחבות:


  • שיעור מאת הרב אורי שרקי "ההבדל בין נשים לגברים":


  • שיעור מאת הרב שלמה אבינר "פמיניזם – כיצד להחזיר את מעמד האישה"


 [9] 

האם יש דבר כזה מהות גברית ומהות נשית?  מאת הרב ניר מנוסי


יש צד זכרי בכל אישה, וצד נקבי, או צדדים, בכל גבר.
לפני שניגשים לדבר על מהויות, גבריות ונשיות, צריך לדבר על מציאות, יש מציאות פשוטה של זכר ונקבה.
רוב המינים בטבע הם מורכבים מזכר ונקבה, וכמובן כולל האדם, וההבדלים האלה הם מאד משמעותיים. זה נכון שיש מכנה משותף לגברים ונשים, מאד גדול, וזה גם נכון שכל איש ואישה מסוימים יש להם תכונות מיוחדות, אבל בין שתי הרמות האלה יש רמה פשוטה של הבדלים בין המינים.
זה לא רק הבדלים אנטומיים, אלא זה בעצם חלק ממרקם של הבדלים, הורמונליים, מוחיים, גנטיים כמובן וכולי. התורה מכירה בהבדלים האלה בצורה מאד פשוטה, ולכן יש הלכות ומצוות שתקפות לכל המינים, ויש גם הלכות ומצוות שתקפות דווקא לגברים, ואחרות שתקפות דווקא לנשים. 

שלב הבא,
כן, בפנימיות התורה, בקבלה וחסידות וגם בחז"ל בהחלט מדברים על מהות גברית ונשית, כלומר שיש כאן איזשהו משהו רוחני, גבוה, כללי יותר. חז"ל אומרים: "כל מה שברא הקדוש ברוך הוא בעולמו, זכר ונקבה בראם". כלומר זה לא רק גברים ונשים או רק מינים בטבע, יש כאן "מעין מעלה" זה מתחיל ממושגים הכי עמוקים, הכי גבוהים, קודשא בריך הוא ושכינתיה - הקדוש ברוך הוא הוא הצד הזכרי של האלוקות, והשכינה זה הצד הנקבי של האלוקות. משם זה הולך ומשתלשל להרבה מאד מערכות יחסים מאד מורכבים.
 מעצם זה שאני שוכן בגוף גברי ואישה שוכנת בגוף נשי, יש לנו איזושהי זיקה ראשונית, או ברמה מאד בסיסית, אל אותה מהות רוחנית שמתבטאת, משתקפת בגוף שלנו. מכיוון שזה עניין רוחני המהויות האלה, אז גם קיימת ביניהם דבר שנקרא התכללות. התכללות זה אומר שיש צד זכרי בכל אישה, וצד נקבי, או צדדים, בכל גבר, וזה אומר שלמרות שברמה הגופנית אנחנו או, כל אחד או גבר או אישה, ברמה הרוחנית יש לנו התכללות, כמו פסיפס של תכונות גבריות ונשיות. 

שלב שלישי לתשובה הזאת,
 זה שלאורך ההיסטוריה של העולם מעמד האישה עולה. זה בוודאי התפתחות שהמערב מקדם אותה, אבל עוד לפני זה זה דבר שהקבלה חוזה אותו, מדברת על דבר שנקרא "עליית הנוקבא". עליית הנוקבא זה עליית הממד הנקבי של המציאות לאורך ההיסטוריה, עד למצב של "שווים בקומתן", כלומר שזכר ונקבה שווים בקומתם. זה כתב האר"י במאה ה-16. אז עליית הנוקבא זה מתבטא בהרבה דברים, אבל בראש ובראשונה באמת בעליית מעמד האישה עצמו. זה אומר שיש כאן גם ממד שמשתנה, יש מהויות של זכר ונקבה, אבל המהות הנשית עוברת שינוי הדרגתי ניכר משמעותי מאד, עיקר השינוי שאנחנו רואים אותו ביהדות בדורות שלנו זה המהפכה הגדולה, והמבורכת, אבל שבמובן מסוים היה קשה לדמיין אותה לפני כמה מאות שנים, של לימוד תורה לנשים. אז כל זה מבטא את עליית מעמד האישה, וכמובן שגם זה מצריך וכורך שינוי משמעותי מצד הגבר. הגבר, הגברים, לא יכולים רק להתייחס לאישה מלמעלה כביכול כמו שאולי קצת היה נקודת המבט בדורות עברו, אלא גם ובעיקר בגובה העיניים, ובהרבה מובנים גם כתלמידים, כלומדים, יש גם צדדים שיש אור נשי או תבונה נשית שלזכר אין אותה. אז כן, יש מהויות של זכר ונקבה, אבל הן קודם כל משותפות במציאות פשוטה, ושנית יש בהן התכללות, ושלישית יש גם ממד של התפתחות לאורך ההיסטוריה לגבי הדברים האלה, וזה קצת הופך את התמונה לעוד יותר מורכבת.

נקודות:

  • לגברים ולנשים יש מהויות שונות, שמתבטאות בשוני בין חלק מהציוויים עליהם, אך יש להם גם מהויות משותפות.
  • לאורך ההיסטוריה של העולם מעמד האישה עולה, ועל פי הקבלה זה יימשך עד שוויון מלא בין גברים לנשים.

(שימו לה הנקודות נכתבו על ידנו ולא על ידי הרב)

הרחבות:

"נקבה תסובב גבר" (הרב ניר עם נעמה מנוסי)

"ותלבש אסתר מלכות": מגילת אסתר כמניפסט פוסט-פמיניסטי  (הרב ניר מנוסי)

מקורות להרחבה:

  • שיעור מאת הרב שמואל אליהו "נקודת מבט נשית מול גברית"


סרטון "נשיות עניין של מהות" מאת הרב יהושע שפירא


"נשיות- עניין של מהות", עו"ד טל גלר


כנס "נשיות עניין של מהות", הרב דוד פנדל


  • שיחות הרב צבי יהודה בראשית, עמוד 3

(שימו לב ליקוט ההרחבות לא נעשה על ידי הרב ולא משקף בדווקא את דעתו)

 [10] 


 [10] 

מעמד האישה - אפליה? הרב יעקב מדן

מעמד האישה ייקבע אל נכון אם אנחנו נעריך קודם כל את המשימה של הקמת משפחה כדבר נכון.

[מעמד האישה] זאת כותרת לא נכונה לבעיה שאנחנו צריכים לעסוק.  יש מעמד ויש תפקיד, אנחנו צריכים לדבר על התפקיד.
התפקיד הוא היוצר את המעמד, ולא המעמד יוצר את התפקיד. כולנו אנשים שווים; שוויון הוא אחד משלושת הדברות שנאמרו במהפכה הצרפתית, כן, זה חשוב מאין כמותו. אנחנו צריכים לדבר על תפקיד האישה ולא לדבר על מעמד האישה. שאלת המעמד נוכל לסגור אחר כך. היא צריכה לעשות את התפקידים האלה שקשורים בראש ובראשונה להעמדת המשפחה, להעמדת הדור החדש, ולהעברת המסורת, "שמע בני מוסר אביך ואל תטוש תורת אמך". מזה צריך לנבוע המעמד.
עכשיו עולה כאן שאלה אחרת. השאלה החברתית הגדולה אצלנו: על פי מה אנחנו מעריכים אנשים? אנחנו לא מעריכים דיינו מהי משמעותה של משפחה, ושל העמדת דור חדש, ושל העברת המסורת שהקדוש ברוך הוא נתן לנו בהר סיני - מדור לדור. זה תפקיד ראשוני שלנו. כשאנחנו רואים איך נראית כיום אירופה, אנחנו כבר נמצאים אחרי מעבדת הניסויים הזאת של פירוק משפחה. תראו איך אירופה יורדת היום אל התהום, בגלל שלא קמה שם משפחה. מחר זה קורה בסין וביפן. בארצות הברית עדיין המצב יחסית טוב. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו ליפול אל התהום הזאת. משפחה, מסורת, המשכיות, שקושרת גם נאמנות לעם ישראל, היום גם נאמנות לציונות. מעמד האישה ייקבע אל נכון אם אנחנו נעריך קודם כל המשימה של הקמת משפחה, כדבר הנכון.
והאישה מובילה את הדגל הזה.

טריילר


הצטרפות לסדרה

את סדרת הסרטונים אנו שולחים בווטסאפ או באמייל:

להצטרפות לקבוצת דיון בווטסאפ  -  יש להקיש כאן.

להצטרפות לקבוצה שקטה ללא דיון- יש להקיש כאן.

לקבלת הסדרה באמייל יש ללחוץ כאן.

 

 [9] 

[2] 

[3]   

[4] 

[5]   

[6] 

[7]   

[8] 

[9] 

[10]פמיניזם ויהדות

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.